Olej musi motoru sednout
Komentáře
Přehled komentářů
Článek týkající se olejů je povrchní a není tam to hlavní. Ta čísla 0W-30 označují viskozitu, první za studena a druhé za tepla cca 100°C.
Každý olej je míchán na míru pro určité typy motorů. Tak třeba oleje 0W-30 jsou pro moderní malé dislové motory osobních automobilu, tj HDI, TDI-PD, CRDi apod., kde motorový olej není schopen při provozu dosáhnout vyšších teplot než 60-70°C a tudíž běžný olej by byl příliš hustý. Ve starých motorech by takový olej běžně dosáhl teplot kolem 90°C i víc a byl by už příliš řídký.
Výhodné je používat oleje širokorozsahové 5W-40, za studena jsou řídké a rychle promažou motor jak sae 5W, za tepla jsou stabilní jako sae 40, čímž spojují výhody obou.
Pokud chceme použít moderní olej do starého motoru který už má hodně za sebou, měli bychom ho propláchnout odstraňovačem karbonu, který se většinou za tepla přidá do starého oleje, nechá 15min na volnoběh proběhnout a pak se vypustí i se starým olejem, vyměníme i filtr, po asi 1500km s novým olejem bychom měli ještě preventivně vyměnit znova olejový filtr.
Také bychom neměli nikdy přetahovat výměnné lhůty, jinak se nesmíme divit ucpaným mazacím kanálům a vydřeným kluzným ložiskám na klice. Měli bychom také alespoň 2x měsíčně kontrolovat množství oleje v motoru na měrce a pokud je na minimu, nebo i pod okamžitě dolít stejný olej, který je v motoru.
Neměli bychom rovněž zapomínat i na olej v převodovce, alespoň zkontrolovat jestli nejezdíme na sucho, případně také vyměnit a opět pozor na předepsanou viskozitu, a jestli nemá být hypoidní? Většinou ne. U automatických převodovek množství oleje může přímo způsobit jejich nezprávnou funkci, tam patří oleje speciální-atf dextron apod.
Doplnění k nedokonalému článku
(Ondra, 31. 8. 2006 14:59)